04 June 2006

:: cerpen spontan ::

masuk kali ni dah lima hari berturut-turut aku terima bunga dari seorang yang aku tak kenal. dah la tak tulis ape-ape. main bagi gitu je. aku pun dah naik malas nak tanya budak yang hantar bunga tu. sebabnya bila aku tanya dia akan jawab camnih : "sorry la, kak. saya ni hanya pekerja yang menjalankan tugas saya dengan penuh dedikasi."



huh, mula-mula dengar tu aku nak rasa nak marah pun ade. tapi, bila tengok muka sardin budak tu, terus aku tak jadi marah. nak tergelak pun ade jugak. "macam-macam orang dalam dunia nih"



sekarang ni bilik aku dah penuh dengan bunga. tak larat telinga aku nak tadah perli dari bos aku. penah dia sound aku, " aik, saya ni kat opis ke kat cameroon highland?? " sambil wat muka seposen dia tuh. eleh, bos aku tu. jeles la tu tengok aku dapat bunga. tu la, sape suruh tak bagi aku bunga. kedekut sangat. apalah salahnya sekali sekala bagi bunga kat PA dia yang rajin dan jelita ni. baru la aku rajin nak buat kerja dia. ni tak, nak belanja aku makan tengahari pun tak pernah. haji bakhli betul la bos aku nih. opss...stop cerita pasal bos aku.



berbalik pada kirman bunga yang aku terima sejak akhir-akhir ni. aku ade rasa musykil sikit. nak kata dia suka kat aku macam tak pulak. sebabnya bunga yang dia bagi kat aku berubah-ubah setiap hari. mula-mula dia kasi aku bunga tahi ayam. masa tu memang aku hangin gile. ni mesti ade orang nak kenakan aku ni. dah la seumur hidup aku tak pernah dapat bunga. sekali dapat bunga tahi ayam. malu aku tau. nasib baik la masa tu opis mate aku semua lom sampai lagi. cepat-cepat aku sorokkan bunga tuh. pastu, esoknya dia bagi bunga raya, bunga tulip, bunga orkid n hari ni dia bagi aku bunga telur pulak.



hangin tak hangin la aku. sakit hati pun ade jugak. tah sape la yang nak kenakan aku nih. puas dah aku siasat sape yang berpotensi kat opis aku ni nak buat camtu.



mula-mula opis boy kat tempat aku jadi mangsa siasatan aku. dia ni selalu gak dok kacau-kacau aku. ajak aku kuar makan la, tengok wayang la. tapi, aku tak layan. hee..tak kuasa aku nak melayan. dah la dia lagi muda dari aku, pendek pulak tu. ade hati nak keluar ngan aku yang tinggi 5' 8 ni. tak sesuai dek non!!



selalu gak aku dok sekodeng si fahmi ni. tengok-tengok manalah tau dialah dalang disebalik semua nih. tapi, bila aku selidik punya selidik, aku tak rasa pulak dia orang nya. si fahmi ni manalah tau pasal bunga-bunga semua nih. aku penah dengar dia cakap " aku ni tak main la jiwang-jiwang. nak bagi-bagi bunga kat awek aku. tak rock la beb!! " masa tu aku ngah pasang telinga masa dia dok berborak ngan zahif, opis mate aku yang baru kawin. si zahif ni dok tanya fahmi, kat mana nak beli bunga. dia nak pujuk bini dia yang merajuk sebab satu insiden zahif ni, lom sempat bini dia nak naik motor, dia dah jalan dulu. apa lagi, tergolek la minah tu. aku yang menyaksikan kejadian tu dengan mata kepala aku sendiri, tak taulah nak gelak ke nak simpati. tapi, last-last aku gelak jugak terbahak-bahak. tu pun aku tahan tunggu sampai masuk kereta baru gelak. sampai senak jugak la perut aku tahan gelak. sekarang ni bini si zahif tu ade kat rumah. tak keje. dapat MC seminggu. hahahha..kesian aku nengok kak zila. dapat laki pun sengal.



ok, nampaknya fahmi dengan zahif dah out dari list aku. yang tinggal 4 orang je lagi. bos aku, orang kanan bos, akauntan kat sini ngan pakcik cleanar. kat opis ni tak ramai, maklumlah opis kecik je. bos aku ni bukak pejabat peguam. Ahmad Dhani & Co. logik tak citer aku ni.??



hahahhaha...hentam je la...



tetib aje aku dah tadek idea. to be continue la.....(tu pun kalau aku ade mood nak sambung cerpen sopntan haku ni. ahaks!!)


No comments: