14 December 2005

:: tutorial ::

ari nih aku nak share sikit pengetahuan yang aku ada tentang html n css nih.. sebabnya ade orang tanya aku macam mana nak upload lagu, cemana nak edit profile, macam mana nak wat blog jadik cenggitu..so, bila aku pikir balik, eloklah aku share kat blog aku nih.. so, sume org leh baca, jadikan rujukan... bukan nak riak atau menunjuk..aku pun bukan nya pandai sangai.. sikit-sikit tu boleh la..tapi just nak share je pengetahun aku.. orang kata ilmu ni tak baik kedekut..



oklah, kita start ngan macam mana nak upload lagu dalam page



1. pegi kat profile korang. Pilih edit profile



2. then clik kat customize



3. pastu kat add music, video, etc... tu korang masukkan mende nih : <embed src="url_of_song" autostart="true" loop="true" width="0" height="0"></embed>



4. pastu save...ok dah siap...



ade orang tak tau macam mana nak cari url of song tu.. ok la kat bawah ni aku ajarkan cara-caranya...



1. korang pegi la kat mana-mana laman web mp3.. contohnya www.mp3int.com , www.winmx.com ataupun mana-mana la..



2.pastu search lagu yang korang nak tuh..then right klik kat lagu tuh. pilih properties. pastu copy the url/address



Contoh: http://the.host.site.and.your.username/music.file.mp3



3. pastikan url lagu tu last dia mesti ade tulis .mp3 atau .wav atau.wma atau .midi atau .rm atau .ram dan yang sewaktunya...



oklah setakat tu je untuk kali nih... nanti ade masa aku sambung lagi ok.. kalau ade pertanyaan sila message aku...



sekian, terima kasih.


No comments: