26 July 2005

cerita ahad...

8.00 pagi

terjaga dari tido sebab adik aku bising..hangin jer aku. Then terus basuh muka n berus gigi. Lepak-lepak jap layan adik aku yang kecik tu. Dah beso dah adik aku ni, dah pandai merangkak. Makin besar, makin cun..macam kakak dia jugak..ahaks..

Nengok mak aku ngah siapkan baju aku. Aku yang paksa mak aku siapkan jugak baju tu sebab nya aku dah bosan pakai baju yang sama je gi keje.. tak best langsung. Mak aku ni pun satu, time aku dah terkocoh-kocoh nak balik tu, baru dia nak buat. Bayangkan le kul 7 pagi tadi baru dia nak start jahit.. aku lak nak balik hari nie…

Erk, cakap pasal nak balik, baru aku teringat..aku lom amik tiket lagi nak balik kl. Hari tu abah cakap nak bagi keta, tapi senyap je smpai hari ni. Macam tak jadi bagi jer.. erm…

Cuak jugak aku, buatnya takde tiket, haa…mati aku..

mak soh tepon kedai ah long..tanya ade tiket tak..aler, aku ni bab nak tepon-tepon ni yang aku malas..tapi, terpaksa la jugak..

aku : hello, ni kedai ah long ke?

Apek: ha..ha..

Aku: tiket pegi kl ade lagi tak?

Apek: haiya, amoi.. tiket sulah abis lah.. kalau malam ada la..

Aku: ala, malam nak buat ape…aku nak balik petang la.. (cakap dalam hati je ni) Erm…takpelah..

Apek: lain kali amik awal sikit maa..

Ek ele..apek ni..tau la aku nak balik bile..sibuk je!! Hadoi..takde tiket pulak.. sudah..nak balik naik ape nih. Pikir punya pikir mak aku cakap tanya kat tangkak. Dia ade no pon Cepat Ekspres..erm..cepat ekspres pun cepatlah..

Aku call..orang tu cakap suruh gi amik. Sebab dia jual tiket guna computer.. ala, ngengada tul la.. saje je nak soh wat dua keje..


10.00 pagi.

Pergi tangkak amik tiket. Tiket aku kul 1. tempat duduk no 35..aiseymen, tempat dok belakang pulak tuh..nasib..nasib..


12.00 tengahari.

Time ni aku tengah sibuk-sibuk nak pakai baju. Memang dah peel aku suka meleceh-leceh ni. mak aku lak asik le soh cepat sebab nak singgah makan mee bandung best kat tangkak tuh.. erm..macam-macam la.. nasib baik baju aku tu sempat siap. Dasat gak mak aku ni, cepat betul dia jahit baju aku.. ade pakai ilmu ke ape nih…hehehe


12.20 tengahari

sampai kat tangkak. Singgah makan mee bandung..sedap tau mee bandung kat tangkak nih..sape-sape yg rasa nak makan mee bandung best tu, mai le dtg tangkak..(sempat lak promote..)..then lepak-lepak jap sambil tggu bas sampai. Sempat gak la aku sambar MASTIKA sekeping. Buat bekalan dalam bas. Aku tak nak ler tido dalam bas.. aku ni ade satu peel buruk sket, kalau tido mulut ternganga.. tak nak la aku malukan diri aku dalam bas tu. Kalau malam takpelah.. ni siang.. kang tak selesa pulak org sebelah aku..

bas sampai kul 1.10..(ape la, tak punctual langsung)..lepas salam mak aku, aku terus naik bas. Sepanjang perjalanan aku asik baca mastika je.. sejak akhir-akhir ni aku rajin baca mastika sebab nak baca cerita pasal lubuk tupah tu..tak tau lubuk tupah tu ape? Kalau tak tau, gi ler baca mastika..(eh..eh..promote lagi..)


3.30 petang

dah sampai KL..yea..yea.. hadoi..naik kematu bontot aku dok dalam bas tuh.. sementara tggu bas nak balik putra tu, (skang dah tak naik ERL yang mahal nak mampus tuh, sebab dah ade bas direct dr KL gi putra)

aku sempat singgah mydin. aku singgah mydin semata-mata nak beli coklat. Yer la, kat mydin kan murah..

sampai depan mydin, mak ai…!! Banyaknya mat indon.. melepak tak tentu arah.. hish..hangin je aku tengok mat mat n minah indon nih.. rasa nak halau je diorang tu balik.. menyemak mata aku je.. tapi…s iapalah aku kan…

mydin n satu je yg aku tak berkenan. Nak masuk tu, tak boleh bawak beg. Kalau dia bagi tempat letak beg, takpelah..(memang la hade, tapi banyak songeh la guard kat ctu..) ini tak, , beg sandang aku yang bapak besar tu, dia masukkan dalam beg plastic yang besar, dia ikat, pastu soh aku pegang je… hangin tul aku!! Dah la beg tu berat, pastu kena pegang lak tu. Dah le tangan sebelah pegang beg satu lagi…hish..buruk benar ropanya.. dalam hati, jangalah jumpa sesape yang aku kenal..amin!!

hai….ni sume coklat punye pasal tau..semata-mata…


4.00 petang

lepas beli coklat, terus naik bas. Kebetulan la pulak bas tu memang dah ade. Tak payah le aku nak tggu. Tapi, bapak lambat nak jalan.. aku dah hangin je dalam bas tu. Pastu datang pulak sorang minah ni..tak tau le bangsa ape..indon? filiphine? Kemboja? Thailand? Ntah ler, tak dapat nak dipastikan bangsa ape..tapi, gaya macam piliphine je.. tak kisah la dia nak dok sebelah aku ke hape.. ni tak, memekak je dalam bas. Prong peng prong peng… Aku tak tau le dia cakap ngan sape kat telepon tu, ntah gaduh ngan pakwe dia agaknya.. pastu cakap kuat nak mampus. Aku rasa satu bas tu leh dengar..mentang-mentang le aku tak paham bahasa dia..hish… Mengganggu konsentrasi aku betul. Seminit..dua minit..3 minit.. masuk minit kelima aku memang dah tak boleh blah..lantas aku pun bukak beg aku, amik underwear lalu aku sumbatkan dalam mulut pompuan tuh…huahahhahahha..padan muka.. baru puas hati aku….tapi, tu sume hanya berlaku dalam minda aku je.. hehehe..ape la korang nih, ..manalah aku berani nak buat betul..nak mampus…!!

Then, pompuan tu turun gak kat kat serdang..hadoi..selama telinga aku sampai kat putra…aku sampai umah dalam kul 5.30.. tak jadilah nampaknya nak pegi makan buah kat warisan..erm,..tahun depan ler gamaknya…

Akhirnya sampai gak kat umah sewa aku ni yang tak berapa nak indah...rindunya kat aku nye bantal…heheh..baru je 2 hari tggal..ceh, ngengada tul..itu lah cerita untuk hari ahad..

Sekian, terima kasih…

No comments: