01 September 2008

R A M A D H A N

esok dah puasa. syukur la esok cuti. walaupun kat malaysia ni hanya negeri-negeri tertentu je yang cuti sempena ramadhan, (aku rindu nak dok johor)tapi kali ni dapat la jugak merasa cuti. kebetulan hari merdeka jatuh hari ahad, puasa pulak hari isnin, jadinya cuti ganti merdeka tu di bawak ke hari isnin. alhamdulilah.

kadang-kadang aku rasa pelik jugak tengok negara KITA ni. nama je negara islam, tapi bila sambutan-sambutan macam tu takde pulak nak bagi cuti. aku takdelah hadap sangat cuti tu, tapi orang kata sekadar meraikan bulan ramadan. bukan ke bulan ramadhan tu bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan, jadi apa salahnya kalau kita meraikannya. malaysia ni dah terlalu kebaratan. itulah kenyataannya. negara islam hanya pada nama je. nak wat cemana, aku tak ada hak nak menentukan tu sume. cuma aku ada kuasa untuk menentukan siapa yg ada hak. (apekah aku merepek..ayat tunggang langgang)

berbalik kepada bulan ramadhan, aku suka sangat bila tiba bulan pose. rasa lebih seronok menyambut bulan pose daripada raya. kalau raya tu, dia nye aura tu datang awal2 raya je. lam seminggu je rasa excited. tapi, kalau bulan pose tu, sepanjang bulan tu aku rasa excited. rasa syahdu je. petang-petang boleh g bazar ramadhan. macam2 juadah ade. macam-macam gelagat manusia ade kat situ. kadang-kadang masa tu la baru kita terserempak ngan member2 lama. ala-ala reunion gitu. lagi satu time pose ni la kita senang nak cari makanan. bazar ramadhan melambak2. macam2 jaudah ade. tggal tunjuk je nak yg mana. pastu, time ni la baru le kita leh dok berkumpul makan sesama ngan keluarga, atau kawan-kawan ke. sebab sume org akan makan pada waktu yg sama. kalau hari-hari biasa tu cukup susah nak dok berkumpul macam tu.

masing-masing ade je aktiviti. bulan pose ni la baru senang nak kumpulkan. rezeki pun murah. ade je jemputan berbuka puasa sana sini.

masa ni la kita ngan family sibuk2 nak pilih baju rasa. tema kaler ape. nak sedondon la. nak langsir cenggitu cenggini. buat biskut raya (lama dah tak buat..rindu masa dulu). sibuk antar kad raya (dulu la...skrg sms, mms je...). pastu siap wat list nek g beraya umah sape.. erm.. banyak kelebihan bulan pose ni. aku tak tau nak cerita macam mana. korg pun mesti tau kan.
sesunggnya aku sangat menyukai bulan ramadhan.

p/s : aku tak boleh nak teruskan entry aku ni sebab kenangan lalu asik la datang menganggu. jiwa kacau.

No comments: