12 June 2006

:: lagu dan kehidupan ::

kata p. ramlee, irama dan lagu tak dapat dipisahkan. kata aku pulak, lagu dan kehidupan tak dapat dipisahkan. kata orang lain..... (tak tau la pulak)
ada dua sebab kenapa seseorang tu boleh suka dengan sesebuah lagu.
pertama, sebab lagu tu memang best.
kedua, lagu tu ade kene mengena ngan orang tu. betul tak?
hehehhe...ni teori aku je.

kadang-kadang lagu ni boleh jugak dijadikan platform untuk kita meluahkan perasaan kita. maklumlah, nak cakap direct, segan. terpaksalah main tuju-tuju lagu. ahaks.tapi, tak salah kan rasanya. janji perasaan kita tu dapat disampaikan. macam mana orang yang ditujukan lagu tu nak mentafsirkannya, terpulang la pada dia. aku. aku memang jenis suka main tuju-tuju lagu ni. ingat lagi dulu, masa zaman cnta monyet aku. masa aku clash ngan pakwe aku, dia bagi aku surat..tebal gile surat dia. dalam tu sume penuh ngan lagu je. takde kata-kata dari dia sendiri. tapi, aku paham la apa yang dia nak sampaikan tu. lagu yang selama ni dia tak suka pun, ade gak dia letak dalam tu. kelakar pun ade masa tu. nasib baik dia tak bagi kaset yang dia nyanyi aku. kalau tak, mau bernanah telinga aku dengar dia nyanyi.

tapi..ade satu lagu yang dia bagi kat aku, yang kalau aku dengar, mesti teringat kat dia. lagu MILIK SIAPAKAH GADIS INI nyanyian sudirman. tapi, tu semua dah lama berlalu. zaman aku bercinta sekolah-sekolah dulu. sekarang ni takde lagi dah. semua tu dah jadi memori je.

cakap pasal memori ni, lagu ni kadang-kadang boleh jugak mengingatkan kita pada sesuatu memori atau kenangan kita. macam aku, dulu masa aku belajar kat poli, sebelum gi kelas tu aku ngan budak-budak rumah aku mesti pasang lagu Hye Hye Bye Bye. maklumlah masa tu lagu tu ngah pemes. member aku siap rakam lagi. so, tiap-tiap pagi sebelum pegi kelas tu, memang wajib le pasang lagu tu. memekak mekak sebelum gi gelas. than, sekarang ni bila aku dengar lagu tu, mesti aku teringat balik kat kenangan masa tu. syahdu je rasa. huhuhu....

untuk masa ni aku suka sangat dengar lagu TAKKAN ADA CINTA YANG LAIN by CT NURHALIZA feat AHMAD DHANI kenapa aku suka lagu ni? hehehehe...sila rujuk sebab yang pertama tadi... :-)

No comments: